Cayo Muerto: Eenzaam strandje en dolgedraaide pelikanen

29 juni 2013 - Chichiriviche, Venezuela

Na vier maanden niet naar het strand geweest te zijn (hoe gek kan je zijn???) hebben we afgelopen zaterdag allebei vastbesloten onze handdoek vastgegrepen en ons door een bootje naar Cayo Muerto laten brengen. Het was natuurlijk vrij druk omdat het weekend was en de Venezolanen uit de dichtst bijzijnde steden hier dan komen ontspannen. Ze kiezen dan een palmboom of ander schaduw-gevend boompje uit en gaan daaronder zitten, sommigen maken zelfs een houtvuur en zetten daar een gigantische kookpot op waar zelfs jij in past, ja jij, de lezer! ;) Sommigen brengen zelfs heel hun barbecue-gereedschap mee, een frigobox volgestouwen met groenten, vlees en andere etenswaren, en natuurlijk mogen bier of rum ook niet ontbreken. Het creëert een heel vrolijke en luidruchtige sfeer!

In tegenstelling tot deze folks, houden Adri en ik het vrij simpel: een arepa, een mango en een fles ijskoud water en voor mezelf “loads of sunblock”! :D

Het hele strand, alsook het plekje dat wij die andere keren uitkozen om te relaxen en te strand-pingpongen was helaas volledig bezet. Dan maar het eiland rondwandelen in de hoop een eenzaam strandje te vinden, want daar zijn we dol op! Ik ging wat langzamer achterop omdat ik de (waardevolle) arepa’s droeg in een doosje, het rugzakje met mijn fototoestel, en omdat mijn sleffers voortdurend wilden “drijven” waardoor het wandelen tussen de stenen niet erg vlotte. Adri en haar ontdekkingsgeest namen het voortouw en ze zou fluiten van zodra ze strand vond. En ja hoor, na een tijdje gezellig alleen verder te wandelen - en terwijl een aantal foto’s te nemen - hoorde ik in de verte hevig gefluit. Komaan, nog even doorsletsen! Het resultaat mocht er wezen... Zo’n prachtig strandje heb ik zelden gezien, en helemaal voor ons alleen! We hadden zelfs zicht op twee andere eilandjes, Cayo Sal en Cayo Peraza.

Een stoeltje hadden we hier natuurlijk niet maar het water was heel laag en heerlijk, er zwommen af en toe kleine witte visjes in, en we hebben uren gedobberd, gekletst en plannen gemaakt. In de namiddag kwam er een kerel visresten in het water gooien waarop de meeuwen en de pelikanen een heus luchtgevecht aangingen. Die kerel gooide een stuk vis in de lucht en die pelikaan ving het in de lucht op met één hap.

We hebben ervan genoten en moeten dit beslist vaker gaan doen.

Cayo Sal: check, Cayo Muerto: check

Nog 34 eilandjes te gaan!

1. Jemima:
    6 juli 2013
    Wauw, Tabi, hoe zot kan je inderdaad zijn?! Zo'n eilandje op een boogscheut van je deur, en er 4 maanden tijd over laten gaan? Prachtige foto's. Dromen, mijmeren, kwijlen,... om ooit nog eens op zo'n strand te komen. Is het daar nu echt zo gevaarlijk om met kindjes te reizen? ;)
  2. Dafke:
    6 juli 2013
    Wow tabi wat een mooi reisverhaal! je schrijft vlot zeg na al die jaren! Ik ben benieuwd naar de volgende verhalen...
    Ps.:die arena's deden me al watertanden, maar ik verkies nog bovenal patacones met verse guacamole en een empanadita ;) xxx
  3. Dafke:
  4. Tabi:
    6 juli 2013
    @Jemima: Ja Mima, de tijd gaat soms snel voorbij en jij weet als geen ander dat een huis klaarstomen en "dealen" met werkmannen geen peulenschil is. ;) Bovendien hebben we daarnaast ook ons werk en hadden we de verkeerde gewoonte opgepikt om het strand telkens weer uit te stellen. Je mag dan namelijk geen enkele andere activiteit hebben op zo'n dag en vertrekt best ook voor 11u 's morgens om de sterkste zon wat voor te zijn. Die gewoonte willen we nu afleren! :D Goh in principe worden hier ook baby's geboren hé, maar zo'n blanke baby's met blauwe ogen als Mila, daar ben ik dan weer overbeschermend voor! Eigenlijk is vooral Caracas vrij gevaarlijk afhankelijk waar je gaat, maar hier in het dorp toch absoluut niet. Ik kijk de kat ff uit de boom en als mijn overbeschermingsgevoel wat mijmert en ons huis picobello is, dan zijn jullie zeker welkom. En stop nu met kwijlen! :D
  5. Tabi:
    6 juli 2013
    @Dafke: Bedankt voor het berichtje :-) Je weet dat ik naast jouw kast ook af en toe graag in mijn pen kruip hé ;) En zeker om mijn Nederlands wat bij te houden, voor ik binnenkort weer niet uit mijn woorden kom... Ja maar als je naast arepa's ook graag wat patacones hebt (in Venezuela heten we dat "tostones") dan kunnen we wel iets regelen met die groene topochos die op dit moment aan de muur hangen! Tostones/patacones maak je namelijk met de groene, onrijpe bakbanaan. ;) Maar ik ga ze wel niet komen brengen dus kom dan eens tot hier hé! Grtz
  6. Bidee Jean:
    8 juli 2013
    Ik ga nu naar de vijver opmijn vakantiedomein in Heultje ; eindelijk eens een volle dag zon ;dus van genieten!
  7. Tabi:
    8 juli 2013
    @Papa: Er zal zeker wel wat volk rond de vijver zitten dan. Geniet van elke zonnestraal!